Llegir, escriure, parlar i escoltar són les habilitats que un usuari ha de dominar per poder-se comunicar amb eficàcia en totes les situacions possibles.
Segons el codi, aquestes habilitats poden ser orals (parlar i escoltar) o escrites (llegir i escriure).
LLEGIR
Procés a través del qual es comprèn un text escrit
Llegir = Comprendre
Implicacions de la definició:
1) Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. El significat que un escrit té per a qui el llegeix no és una rèplica del significat que l'autor va voler donar-li, sinó que és una construcció pròpia.
2) Llegir és aconseguir un objectiu. L'objectiu guia la lectura, i poden ser molts i molt variats.
3) Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Amb això diem que qui llegeix ha de fer-se seu el text relacionant-ho amb allò que sap i ha d'adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció dels que ens aporta el text.
4) Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència continu (habilitat de comprendre alguna part del text gràcies al significat de la resta).
Amb això diem que qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text i també de les seves parts mentre va llegint.
A mesura que anem llegint, verifiquem o refutem aquelles hipòtesi que havíem creat.
ESCRIURE
Procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu.
PARLAR
Expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adeqüació a la situació comunicativa.
ESCOLTAR
Comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment.
Saber escoltar demana:
1) Paper actiu i participatiu.
2) Respecte per l'emissor i les seves idees.
3) Ser objectiu per intentar entendre què ens diu l'altre.
4) Saber descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
5) Saber descobrir les idees principals del missatge i saber reaccionar al missatge i parlar quan acaba l'orador.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada